In een eerdere blog beschreef ik al allerlei rekenactiviteiten rondom Pasen. In deze blog beschrijf ik andere ideeën rondom het thema Pasen en rekenen. Met diverse downloads, tips en een beweegfilmpje.
Rekenen met eieren
Eieren in de rekenles doen het altijd goed. Zeker rondom Pasen is het rekenen met eieren extra leuk. Tel de paaseitjes, zoek de eieren, vul de eierdoos… Hieronder beschrijf ik een aantal ideeën wat je ermee kunt doen.Â
De balansweegschaal
Leg de eieren in een rekenhoek, zet er een balansweegschaal bij en laat de kinderen wegen. Je kunt de kinderen laten experimenteren of voegt er een opdracht aan toe. Zelf heb ik hiervoor opdrachtkaarten gemaakt die de kinderen kunnen uitvoeren. Ze zien hoeveel eieren in elk weegbakje moeten komen. Daarna moeten ze de weegschaal of in balans krijgen of juist niet in balans. Hiervoor voegen ze knikkers toe. Dit kan door de knikkers in de eieren te stoppen. In elk ei moeten evenveel knikkers komen. Welke knikkers heb je daarvoor nodig: grote of kleine? Een extra opdracht kan zijn dat de kinderen noteren hoeveel knikkers ze in het ei hebben gestopt om de opdrachtkaart te voltooien.
Deze opdrachtkaarten waren een gratis download voor de deelnemers van Zinderend Zwijsen (2021). Ik heb het document 3 tips voor in de de rekenhoek (thema Pasen) toegevoegd als gratis bijlage bij het mini spellenpakket rondom Pasen.
Zelf een balans ontwerpen
Laat iedereen zelf een balans ontwerpen met natuurlijke materialen en buitenspeelgoed van de kleuters. Hoe zorg je dat het wegen eerlijk verloopt? Hoe krijg je de weegschaal in balans? Ga vervolgens eieren wegen.


Eieren zoeken
Stop in een aantal plastic eieren een opdrachtkaartje: een som of een telopdracht. In het mini spellenpakket voor Pasen zitten tel- en opdrachtkaartjes die je hiervoor kunt gebruiken.
Verstop de eieren op het plein (of in de klas). Noteer op een plattegrond waar je de eieren hebt verstopt. Geef de kinderen de plattegrond en laat ze zoeken naar de eieren. Naast de plattegrond nemen de kinderen ook een blad mee om de uitkomst van de som te noteren of om op te schrijven hoeveel de uitkomst is van de telopdracht. Zo gaan de kinderen op zoek naar alle eieren.Â
Je kunt er ook voor kiezen om bij een telopdracht nog een som te laten opschrijven. Ze hebben bijvoorbeeld 12 kuikentjes geteld. Hier moeten ze nog een som bij bedenken, bijvoorbeeld 10 + 2 = 12, 6 + 6 = 12 of 2 x 6 = 12. Hiervoor heb ik een download gemaakt: zoek en los op.Â


Sommen maken
Stop in de eieren getalkaartjes naar keuze. Bijvoorbeeld in elk ei een getalkaartje van t/m 10 of gebruik de getallen 1 t/m 5 meerdere keren. De kinderen pakken 2 (of meer) eieren. Ze maken de eieren los en halen de getalkaartjes eruit. Met deze twee getallen maken de kinderen een plus, min of een keersom. Deze schrijven ze op een wisbordje. De eieren gaan weer terug in een mandje.Â
Op de goede volgorde
Schrijf op de eieren getallen in het getalgebied waar je in aan het werk bent. De kinderen leggen de eieren van klein naar groot of van groot naar klein. Dit kan ook in een eierdoos. Werk je rondom het getalgebied van 20 (bijvoorbeeld in groep 2)? Dan kunnen de kinderen de eieren vullen met net zoveel knikkers of kralen.Â
Eieren combineren
Schrijf op de ene helft van het ei een som en op de andere helft van het ei een antwoord. De kinderen combineren de helften tot één goed ei. Dit kan ook met de splitsingen. De kinderen zoeken twee ei helften bij elkaar die samen 10 zijn (of 9, of …). Laat ze opschrijven welke sommen of splitsingen ze hebben gevonden.
Rekenkleurplaat
Voor een rustig momentje zijn rekenkleurplaten altijd fijn. Ik heb er een aantal gemaakt die je kunt gebruiken in de klas. Er is er één om de splitsing van 10 te oefenen. Dat is er een kleuropdracht om goed bij na te denken. Je ziet namelijk een getal in de tekening. Vul dat getal aan tot 10. Zoek het getal bovenaan de kleurplaat en je weet welke kleur je het vakje moet geven. Naast de splitsvariant is dezelfde kleurplaat ook als kleuren op nummer toegevoegd. Deze kleurplaat kan je bijvoorbeeld combineren met somkaartjes. De kinderen draaien een kaart om. Rekenen de som of de splitsing uit. Ze kijken welke kleur bij dat antwoord hoort en kleuren een vakje in de kleurplaat met het juiste getal. Â
Daarnaast zijn er twee kleurplaten om het klokkijken met de hele uren te oefenen. Eén kleurplaat is volledig analoog en de ander ook met digitale tijden. Â
Spiegelen en symmetrie
Teken een groot ei op een A3-papier (of laat de kinderen dit zelf doen). Zet een streep door het midden van het ei. Laat de kinderen nu de ene helft van het ei versieren met vormen of figuren. Vervolgens moeten ze dit spiegelen op de andere helft van het ei. Dit kan je doen door te tekenen, maar kan ook met echte materialen. Gebruik hiervoor kralen, knopen, knutselmaterialen, blokjes, mozaïek figuren of wat je ook beschikbaar hebt. Werk je in tweetallen? Maak dan allebei een helft van een ei. Wissel van plaats. Maak vervolgens het ei van de ander spiegelend af. Misschien kan je er zelfs symmetrie in aanbrengen door het ei in vieren te verdelen.Â

Beweegfilmpje Pasen
Op YouTube staan 2 beweegfimpjes in het thema Pasen. Een snelle variant (2 a 3 seconden per beeld) en een gewone variant (ongeveer 4 seconden per beeld). In deze beweegfilmpjes komen allerlei rekenonderdelen van groep 3 terug: splitsen van 10, sommen tot 10, klokkijken half uur: 1 uur verder, klokkijken heel uur: 1 uur terug, sprongen van 2, 5 en 10 en aflezen van vingerbeelden en het rekenrek.
Veel plezier met het rekenen rondom het thema Pasen!Â