Elke vierde week in een periode doe ik veel rondom de domeinen meten. In diverse periodes komt het onderdeel tijd aan bod.  In dit blog omschrijf ik diverse activiteiten die je bij het klokkijken kunt ondernemen.

De spelletjes heb ik onderverdeeld in klassikale actviteiten, activiteiten met flitskaarten, filmpjes en leuke tips die al op het internet te vinden zijn.

Klassikale activiteiten

Deze activiteiten kan je tijdens de instructie uitvoeren om te controleren of de leerstof is begrepen. Daarnaast zijn het activiteit waar bewogen mag worden of buiten geoefend kan worden met de leerstof.

Zitten of staan

Zet op het digibord een klok op een bepaald tijdstip. Neem daarna een bepaalde stelling in, bijvoorbeeld:

  • De kleine wijzer staat op…
  • De grote wijzer staat nu op …
  • Het is nu … uur.
  • Ik denk dat er twee uur tussen de twee klokken zit.
  • Over vijf minuten is het …

Is het fout wat je zegt? Dan blijven de kinderen zitten. Is het goed? Dan gaan ze staan.

Ren je rot

Bovenstaande spel kan ook in een iets andere variant. Bij een goed antwoord rennen (lopen) de kinderen naar de linkerkant van het lokaal, bij een fout antwoord naar de rechterkant. Vaak tel ik af voordat de kinderen mogen lopen: 3 – 2 – 1 en kies nu waar je gaat staan. Ook leuk voor buiten! Dan mogen ze echt rennen. Neem een grote instructieklok mee.

Zet de tijd op de klok

Dit kan op een zelfgemaakte klok of op kleine instructieklokjes. Noem een tijdstip en laat de kinderen dit op hun eigen klokje zetten. Vaak doe ik dit op een denken – delen – uitwisselen manier. Eerst zelf, daarna controleren of erover hebben met je schoudermaatje en daarna aan de leerkracht laten zien. Daarna kunnen ze in tweetallen dit spel spelen. Leerling 1 zet een tijd op de klok, leerling 2 benoemt de tijd. Of beide kinderen zetten de klok op een tijdstip en bepalen dan hoeveel uur er tussenzit.

Zoek iemand die de tijd voor je invult

Geef de leerlingen een blad met klokken. Niemand vult zijn of haar eigen blad in, dat doen de klasgenoten. Zoek iemand op in de klas en vul op elkaars blad één tijd in (wijzers tekenen of tijd noteren). Ga net zolang door tot je je blad vol hebt. Controleer wel zelf tussendoor of de ander het goede antwoord opschrijft.

Zoek in de klas

Verstop genummerde kaartjes in de klas met klokken. De kinderen krijgen een blad met daarop alleen de nummers van het aantal klokken die zijn verstopt. De kinderen lopen door de klas op zoek naar de klokken. Hebben ze er één gevonden dan kijken ze hoe laat het is. Ze lopen dan terug naar de eigen plek en vullen dit bij het goede nummer in. Op het eind samen nakijken.

Buiten klokkijken

Tijdens de buitenlesdag van 2019 heb ik een leuke activiteit rondom klokkijken gedaan. Het makkelijkste is als je in bezit bent van die bundel, dan heb je alle materialen en de beschrijving kant-en-klaar.

In het kort: verdeel de groep in een aantal groepjes. Elk groepje krijgt een bingokaart met dezelfde tijden, maar in een andere volgorde. De eerste tijd op de kaart tekenen ze met stoepkrijt op het plein. Als iedereen klaar is, dan gaat iedereen op zoek naar de tweede tijd op het lijstje.

Voorbeeld voor drie groepen:

Kaart 1 Kaart 2 Kaart 3
11 uur 12 uur Half 4
Half 4 11 uur 12 uur
12 uur Half 4 11 uur

Spellen met flitskaartjes

Hieronder vind je een aantal spellen die je kunt doen met kleine flitskaartjes. Zelf heb ik ze via een tip die de klasvanjuflinda ooit deelde.

Mix en ruil

Alle kinderen krijgen een kaartje met een klok. Ze lopen door de klas en op teken van de leerkracht zoeken ze een maatje. De één laat het kaartje zien en de ander mag vertellen hoe laat het op de kaart is. Daarna wisselen van beurt. Voordat de kinderen weer verder lopen wisselen ze van kaart.

Mix en koppel

Gebruik hiervoor ook de flitskaartjes. Het is nu wel belangrijk dat je een setjes hebt, denk aan:

  • Kaartje met klok en een kaartje met de bijpassende uitgeschreven tijd
  • Kaartje met analoge klok en een kaartje met digitale klok.

De kinderen krijgen allemaal een kaart en lopen door de klas. Op een teken van de leerkracht zoeken ze degene die bij hun past en vormen een koppel.

Je kunt het spel mix en ruil eraan toevoegen. Bij commando ‘ruil’ ruilen ze van kaart, maar laten ze eerst nog even aan elkaar zien wat ze hebben. Bij een kaartje met uitgeschreven tekst kunnen ze aan elkaar vertellen waar de wijzers in de klok staan. Na het ruilen lopen ze weer verder. Roep je ‘koppel’ dan zoeken ze iemand op met dezelfde tijd.

Memory

Bovenstaand spel kan je natuurlijk als klein spel inzetten als memory. Bij een inloop of in een rekencircuit.

Website tips

Er is al heel veel materiaal gemaakt rondom klokkijken. Hieronder vind je een aantal sites waar je materiaal kunt vinden.

  • Op mijn Pinterest bord staan allerlei ideeën rondom klokkijken.
  • Kijk op de website van Juf Shanna, daar vind je heel veel leuke spellen (en werkbladen) die je kunt gebruiken
  • Zeker een tip waard! De site In de klas bij Krista. Een spellenpakket rondom klokkijken.
  • Gynzy heeft joggen voor hele en halve uren op de site staan.

Interessante filmpjes

Zoek via YouTube en je vindt er diverse instructiefilmpjes rondom tijd. Hier drie voorbeelden: dagritme, klokkijken introductie hele uren en leer klokkijken – voor kleuters.

Veel succes met het klokkijken in de klas!

Klokkijken
Getagd op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *