Selecteer een pagina

Een vliegende start

Door:Petra Kroon

Petra is eigenaar van de rekenhoek, leerkracht van groep 3 en auteur van de nieuwe rekenmethode Semsom. Met een eigen rekenwerkwijze in groep 3 heeft ze in 2019 de Drentse onderwijsprijs gewonnen.

9 augustus 2023

Welkom terug in het klaslokaal! Het nieuwe schooljaar staat voor de deur. In dit blogbericht deel ik enkele praktische tips om een vliegende start te maken met rekenen in groep 3 en 4.

De eerste schooldag

Leg op alle tafels een Welkom in groep … poster. Een A4 met allerlei opdrachten. Ik vergroot ze altijd op A3. Zo hebben de kinderen bij binnenkomst gelijk wat te doen. Op de achterkant kunnen ze eventueel een tekening maken van de vakantie. Klik hier voor de (nieuwe) versies voor groep 1 tot en met 6.

Nu ook voor leerjaar 1 (België) een kleurplaat. Deze is hier te downloaden. De oude versies staan op de downloadpagina.

Getalbegrip

Begin het schooljaar met het versterken van getalbegrip. Getalbegrip is heel belangrijk bij het leren rekenen. Lukt het verder tellen en terugtellen vanaf elk willekeurig getal niet goed, dan kan het uitrekenen van sommen lastig zijn (of verkeerd gaan). Zeker als kinderen sommen oplossen door verder- of terug te tellen. Vergeet dit ook niet in groep 4. Kan een kind echt tellen vanaf elk willekeurig getal? Kennen ze de buurgetallen goed? Weten ze welk getal voor een tiental komt? Bij een grote klas kan het een uitdaging zijn om dit goed te achterhalen, maar probeer dit toch te doen bij de start van het jaar. Hoe eerder je in kan zetten op het versterken van getalbegrip hoe beter!

Meer lezen over getalbegrip? Klik hier

Splitsen

Het allerleukste onderdeel van begin groep 3 vind ik het aanleren van de splitsingen. De afgelopen jaren heb ik hiervoor een eigen werkwijze ontwikkeld. In mijn blog we gaan splitsen kan je hier meer over lezen. Binnenkort volgt er een online module waar ik meer vertel over het splitsen.

Starttaak rekenen

Controleer bij de start van groep 4 of de splitsingen en sommen tot 10 niet zijn weggezakt. Hiervoor kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de Starttaak. Het is namelijk belangrijk om rekenstof op veel momenten te herhalen. De starttaak is hier een geschikt hulpmiddel voor.

De bedoeling van de Starttaak is dat kinderen rekenstof vaak terug zien komen: kort en krachtig herhalen. Daarnaast probeer ik hier altijd naar te streven: binnen is beginnen. Dit kan door te lezen, maar ook met rekenen. Meer lezen over het hoe en wat van een starttaak? Klik hier

Geef leerlingen die de rekenstof al goed beheersen andere taken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Extra tijd om aan het pluswerk te werken
  • Daag ze uit de sommen zo vlot mogelijk te maken
  • Laat ze 2x in de week meedoen, bijvoorbeeld maandag en vrijdag
  • Geef een blad met sommen die ze nog moeten oefenen

De laatste optie heb ik aan het eind van groep 3 gedaan. Er lagen bij binnenkomst 2 stapels met starttaken: één van groep 3 en één van groep 4. De kinderen mochten zelf kiezen welke taak ze gingen maken. Heel veel kinderen gingen voor die van groep 4. Waarbij ze ook nog even het briefje met sommen van groep 3 gingen maken. In korte tijd veel sommen!

Er zijn starttaken voor M3 tot E3, B4 tot M4 en M4 tot E4. De starttaak voor de eerste helft van groep 3 komt rond de herfstvakantie uit. Dit pakket bestaat uit 10 weken.

Klik op onderstaande afbeeldingen om naar de winkel te gaan voor de starttaken. 

Doelgericht, maar spelenderwijs

Het doel van de rekenhoek is leerkrachten inspireren om lesstof doelgericht, maar ook spelenderwijs aan te bieden. Het GRIMM-model vind ik hier erg geschikt voor. Ik doe het eerst voor, wij doen het samen, jullie doen het en vervolgens doe jij het alleen. In dit model is ruimte voor spel. Denk aan het spelen van het spel in de jullie-fase om een lesdoel samen te oefenen. Of doe na de gehele instructie een (klassikale) activiteit passend bij het lesdoel. Let op dat iedereen betrokken en aan het rekenen is en zorg ervoor dat het past bij je doel.

Groot voorstander ben ik van rekenpapier aan het begin van groep 3. De werkboeken hoeven echt niet direct op tafel. Geef leerlingen een rekenschrift of rekenpapier (leeg vel papier) en laat ze op eigen wijze noteren. Dit geeft je als leerkracht veel informatie!

Het rekenbakje

Nog een heel praktische tip: het rekenbakje! Ik kan echt niet meer zonder. Al heel veel jaren krijgen de leerlingen in de klas een eigen bakje met rekenmaterialen. Lees vooral mijn blog! Het is even investeren (of koop de kant-en-klare van Semsom), maar uiteindelijk gaat het je heel veel opleveren.

Beweegfilmpje

Voor groep 3 heb ik een nieuw beweegfilmpje gemaakt! Waarbij vooral getalbegrip naar voren komt. Een leuk filmpje om aan het begin van het schooljaar te doen. Voor groep 4 is er ook een beweegfilmpje rondom de zomer, met leerstof van eind groep 3 op een lekker vlot tempo. 

Meer lezen over rekenen in groep 3? Lees mijn blog over periode 1.

Heel veel succes en plezier weer in dit nieuwe schooljaar!

Misschien vind je dit ook interessant…

Van herfst tot kerst

Van herfst tot kerst

De eerste periode in groep 3 is nu voorbij. Tijd om de vervolgstappen te zetten. Waarbij ik de eerste periode niet tot...

7 tips met fiches

7 tips met fiches

In het rekenbakje zitten fiches. In deze blog lees je 7 tips wat je met de fiches kunt doen. Zelf heb ik 10 fiches in...

Het rekencircuit: in groep 3/4

Het rekencircuit: in groep 3/4

 Een rekencircuit in een combinatiegroep kan een uitdaging zijn, maar het is niet onmogelijk. In deze blog staan...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Blijf op de hoogte van mijn nieuwste blogs, nieuwe producten en andere ontwikkelingen op deze website.