Tangram hart

De afgelopen weken hebben we vaak gewone tangram puzzels gemaakt. De tangram had ik geïntroduceerd door het boek Tangramkat voor te lezen van Maranke Rinck en Martijn van der Linden. Daarna stond het maken van een tangram puzzel bijvoorbeeld op de strippenkaart die ik gebruik tijdens de inloop. De kinderen hebben flink kunnen experimenteren met de puzzel.

Tangram hart

Al snel daarna kwam ik op het idee om iets met een tangram te doen voor Vaderdag. Dit keer in de vorm van een hart.

Stappenplan hartvormige tangram

Hoe maak je nu een hartvormige tangram? Hieronder beschrijf ik stap-voor-stap welke stappen ik heb doorlopen. Met downloads zodat je direct aan de slag kunt.

Stap 1: zorg voor voldoende ruitjespapier. Om het je makkelijk te maken vind je hier alvast ruitjespapier met een afstand van 4 x 4 cm. Dit document komt van een site waarbij je zelf ruitjespapier kunt samenstellen. Wil je een andere afstand? Kijk dan op deze site.

Stap 2: teken de tangram op het ruitjespapier. Laat het de kinderen zelfstandig doen met voorbeeld of doe stap-voor-stap met ze mee. Zelf heb ik voor de laatste optie gekozen. In kleine groepjes liet ik ze steeds vormen en lijnen tekenen. Eerst met potlood en op het laatst overtrekken met stift.

Voorbeeld tangram hart.

Stap 3: knip de tangram aan de buitenkant uit en plak het op een mooi papier. Daarna knip je de tangram in alle stukjes uit, puzzel en plak op.

Wil je het hart weggeven? Dan volgt misschien nog wel stap 4.

Stap 4: stop de puzzelstukjes in een mooie cadeauverpakking. Zodat degene die het hart krijgt zelf kan puzzelen.

Het resultaat

Hieronder zie je het tangram hart op het Vaderdagcadeau. Onder het hart staat een foto van het kind. Alle vaders hebben de tangram hart in een cadeauzakje gekregen. De bedoeling is dat de vaders samen met hun kind de puzzel maken en het hart plakken op de tekening. Maar het mag natuurlijk ook een puzzel blijven 🙂

Tangram hart

Auteur: De rekenhoek

Petra is eigenaar van de rekenhoek en leerkracht van groep 2/3. Winnaar Drentse onderwijsprijs 2017-2019. Zij heeft de Master SEN opleiding afgerond gericht op leren en gedrag, is rekencoördinator en mag bewegingsonderwijs geven. Waar ze veel energie van krijgt in haar werk is: spelend en thematisch leren, rekenen zonder methode, een goede overgang creëren van groep 2 naar 3 en het coachen en inspireren van andere leerkrachten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *