Naar buiten!

Als het even kan en het programma laat het toe dan ga ik met de klas naar buiten. Gelukkig stel ik het programma zelf samen, dus naar buiten kan al snel. Even een frisse neus en een frisse blik naar de (reken)leerstof. Van de week hadden we geluk. Het was prachtig weer in februari. De jassen konden uit en de zonnebril op! Dan is een buitenrekenles extra genieten.

’s Morgens hadden we een rekenles over de getallenlijn van 0 tot 100. De kinderen moesten getallen tot 100 ongeveer op de goede plek op de getallenlijn plaatsen. We hadden daarbij afgesproken dat je eerst kijkt of het getal meer of minder waard is dan 50. Daarna moesten ze, in het geval van minder, kijken of het getal dichterbij de 0 of 50 zit. En andersom natuurlijk of het dichterbij de 50 of 100 zit. We bespraken de helft van 50 en welk getal er precies tussen de 50 en 100 zit. Ook de tientallen kwamen aan bod: tussen welke tientallen zit het getal? Zo probeerden we de getallen op de goede plekken te krijgen. Veel informatie voor sommige kinderen zo direct na de vakantie.

Na de lunchpauze en het buiten spelen zijn we buiten gebleven om het zelf te gaan ervaren. We begonnen met het pakken van een getalkaart en dan de buurgetallen bepalen. Dit hebben we voor de vakantie al vaker besproken. We schreven dit met stoepkrijt op het plein.

Daarna gingen we verder met het inoefenen van de getallenlijn tot 100. Ik tekende een grote getallenlijn op het plein. 0, 50 en 100 had ik hierop aangegeven. Vervolgens pakte alle kinderen een kaart en gingen op de goede plek staan. Extra lastig omdat alle 18 kinderen uit groep 3 meededen en ze ook nog van klein naar groot moesten staan (herhaling). De getallen tot 50 waren snel gedaan, boven de 50 was iets lastiger… Maar met elkaar kwamen we er prima uit!

Als laatste opdracht moest iedereen in een tweetal zelf een getallenlijn tekenen en zes getalkaarten op de goede plek leggen. Dit ging al een stuk beter! Uiteindelijk gingen we voldaan weer het klaslokaal in. Allemaal weer een (succes)ervaring rijker!

Auteur: De rekenhoek

Petra is eigenaar van de rekenhoek en leerkracht van groep 2/3. Winnaar Drentse onderwijsprijs 2017-2019. Zij heeft de Master SEN opleiding afgerond gericht op leren en gedrag, is rekencoördinator en mag bewegingsonderwijs geven. Waar ze veel energie van krijgt in haar werk is: spelend en thematisch leren, rekenen zonder methode, een goede overgang creëren van groep 2 naar 3 en het coachen en inspireren van andere leerkrachten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *