Getalbegrip tot 100

Getalbegrip is een belangrijk onderdeel in groep 3. Elke periode (van vakantie tot vakantie) zijn we bezig met een getalgebied. Zo beginnen we het schooljaar met het getalgebied tot 30. Na de herfstvakantie gaan we verder met het getalgebied tot 50. In eerste instantie alleen tellen, later volgen er meer activiteiten. Het herhalen van het getalgebied tot 30 staat ook centraal in die periode. Na de kerstvakantie oefenen we ook de buurgetallen van 50, zetten we getallen van klein naar groot en oefenen we met de juiste schrijfwijze van de getallen. Soms een hele klus!

Het 100 dagen project

Rond de voorjaarsvakantie begin ik met getalbegrip tot 100. Aanleiding om daarmee te starten is voor mij het moment dat we 100 dagen op school zijn geweest. Een prachtig project van Slimme Kleuters (aanrader!). Elke schooldag stop je een rietje in een beker. Zitten er 10 rietjes in de beker van de eenheden, dan gaat dit groepje als bosje van 10 naar de tientallen. Je hebt dan 1 tiental en 0 eenheden, dus 10. Op deze manier zien de kinderen de getallen tot 100 ontstaan. Op de 100e schooldag is er feest.

Daarna gaan we dus flink aan de slag met het getalbegrip tot 100 (en verder). Kinderen vinden het getalgebied boven de 100 ook erg interessant. Wij stoppen dus niet bij 100 met de rietjes. We gaan verder, in ieder geval tot de voorjaarsvakantie. Zodat de kinderen inzien dat 101 eigenlijk 100 en 1 is en niet 1 honderd. Zoals je vaak hoort bij het verder tellen.

100 dagen op school

Activiteiten rondom 100

De SLO heeft allerlei rekenspellen bedacht die goed te gebruiken zijn rondom getalbegrip. Deze kun je kosteloos downloaden.

Catch

Bij het spel catch gaat het er om dan de leerlingen het eerst omgedraaide getal vangen. Het is de bedoeling dat ze een getalkaart lager dan het getal en een getalkaart hoger dan het getal omdraaien. Is dit gelukt? Dan krijgt die speler de drie kaarten. Lukt het niet, dan moeten de kaarten weer omgedraaid worden en wordt er een nieuw startgetal omgedraaid. Het startgetal wordt omgedraaid door degene die de ronde niet speelt.

Dichtst erbij

Iedere deelnemer heeft een stapel kaarten. Wie het dichtst bij het startgetal zit wint alle kaarten.

Variant op dit spel: wie heeft het grootste of het kleinste getal.

Wie heeft het grootste getal? Die mag alle kaarten hebben. Of wie zit er het dichtstbij de 7?

Met Sprongen Vooruit

Ook de spellen van Met Sprongen Vooruit zijn goed in te zetten bij getalbegrip. Denk hieraan de dienaren van de koning (tellen tot 130), straatje maken van 4 getallen en gok een hok (tot 60 of 100).

Succesnummers in de klas

Per tweetal een stapel kaarten. Leg deze zo vlug mogelijk van klein naar groot. Is het goed dan krijg je een nieuwe stapel. Welk tweetal lukt het als eerst om 3 stapels goed te krijgen?

Ieder kind krijgt een aantal getalkaarten. Hier zijn allerlei klassikale activiteiten mee te doen. Te denken valt aan:

  • Pak het grootste getal.
  • Pak het kleinste getal.
  • Leg van klein naar groot.
  • Welk getal zit er tussen de 30 en 40. Welk getal tussen de 50 en 60.
  • Kies één getal en schrijf de buurgetallen op. Laat je (schouder)maatje raden welk getal je hebt gekozen.
  • Wie heeft (toevallig) het buurgetal van 56? Laat maar zien.
  • Kies één getal en dan gaan we met de hele klas van klein naar groot staan.
  • Kies één getal en ga op de juiste plek staan (denkbeeldige getallenlijn in de klas). Wie raad het getal?
  • Neem al je getalkaarten mee. We lopen door de klas op muziek. Staat de muziek stil dan zoek je een maatje. Spreek met de klas af hoe je kunt winnen: wie het grootste getal heeft of wie het kleinste getal heeft of wie het dichtstbij de 50 zit of … Degene die dat heeft mag de kaarten hebben. Je gaat net zolang door tot de muziek weer aan gaat.

Deze spellen zijn natuurlijk ook goed in te zetten bij een lager getalgebied.

Auteur: De rekenhoek

Petra is eigenaar van de rekenhoek en leerkracht van groep 2/3. Winnaar Drentse onderwijsprijs 2017-2019. Zij heeft de Master SEN opleiding afgerond gericht op leren en gedrag, is rekencoördinator en mag bewegingsonderwijs geven. Waar ze veel energie van krijgt in haar werk is: spelend en thematisch leren, rekenen zonder methode, een goede overgang creëren van groep 2 naar 3 en het coachen en inspireren van andere leerkrachten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *